اپلیکیشن آموزشی
سامانه مدیریت یادگیری
اپلیکیشن مدرسه
نرم افزار و سامانه آموزشی

روش های نوین مدیریت یادگیری

استفاده از روش های نوین مدیریت یادگیری میتواند بازدهی کاربران شما را بالا ببرد. در این مقاله قصد داریم یکی از جدیدترین روش های نوین مدیریت یادگیری را به شما به صورت مرحله به مرحله آموزش خواهیم داد. پس در ادامه قدم به قدم با ما همراه باشید تا اگر نقصی در نحوه ی سیستم مدیریت یادگیری وجود دارد بتوانید به راحتی مشکل را برطرف سازید.

  •  قدم اول: نیاز سنجی

برای یک آموزش صحیح و کار آمد ابتدا باید بتوانید تشخیص دهید که تیم شما به چه نوع آموزشی نیاز دارند؟ یا اینکه باید در چه زمینه ای اموزش ببینند. به عنوان مثال اگر شما به عنوان مدیر یک سامانه آموزشی را تهیه کنید بدون اینکه این مطلب را در نظر بگیرید که آیا کاربران شما به این آموزش ها نیاز دارند یا خیر باید منتظر یک بازدهی فوق العاده هم نباشید. بنابراین میتوان گفت اولین کاری که باید انجام دهید این است نیاز های آموزشی کاربران خود را شناسایی کنید و بعد آموزش را آغاز کنید. موضوعی که از اهمیت ویژه ای برخوردار است این است که شما هر یک از کاربرانتان را برای انجام فعالیت خاصی آموزش میدهید پس باید آموزشی که هر کاربر میبیند باید مرتبط با فعالیتی میباشید که قرار است به آن وارد شود.

  • قدم دوم: انتخاب نیرو

قطعا تمامی نیروهای تیم شما همزمان نیاز به آموزش نخواهند داشت. در سامانه های مدیریت آموزشی بعضا باید پرسنل بخش‌های مختلف را در مراحل گوناگون مورد آموزش قرار دهید. بعضا هم نیاز است فقط بخشی از پرسنل را برای شرکت در دوره آموزشی فرا بخوانید. بنابراین میتوان گفت روش های نوین مدیریت یادگیری انتخاب نیرو یکی از مهمترین ملاک های تحقق این مهم است.

  • مرحله سوم: برنامه‌ریزی

در این مرحله شما هر یک از اعضا را برای آموزش دیدن در بخش های مختلف انتخاب کرده اید؛ اکنون نوبت برنامه ریزی شده است. نکته ای که در اینجا اهمیت پیدا میکند این است که بعضا آموزش های اختصاصی میباشند. حتی گاهی ممکن است فقط یک کاربر مورد آموزش قرار بگیرد یا در برخی دوره ها حضور تمامی پرسنل الزامی میباشد. بعضی از آموزش‌ها اختصاصی هستند و حتی ممکن است فقط یکی از کارمندان شما به این آموزش نیاز داشته باشد.

یادگیری

نحوه ی برنامه ریزی آموزشی 

در روش های نوین مدیریت یادگیری از شما سوالاتی میپرسد تا بتوانید بر اساس پاسخی که به آن سوال داده میشود درباره ی نحوه ی یادگیری برنامه ریزی کنید.

  1. آیا میخواهید برای آموزش‌ها نیروی مدرس استخدام کنید؟
  2. آیا میخواهید آموزش سازمانی را به موسسات متخصص در این زمینه بسپارید؟
  3. آموزش‌ها به صورت فردی است یا گروهی؟
  4. تاریخ برگزاری آموزش ها چه زمانی است؟
  5. مکان برگزاری آموزش‌ها در کجاست؟
  • مرحله چهارم: تأمین منابع

بعد از اینکه برنامه ریزی های لازم انجام شد باید به فکر تهیه ی ابزار و منابع مورد نیاز برای آموزش باشید. حال اینکه برخی از این منابع فقط در دوره ها کاربرد داشته و برخی دیگر در کل دوران فعالیت بدرد شما خواهد خورد. 

  • مرحله پنجم: شروع آموزش

زمانی که تمامی زمینه های پیش نیاز را تهیه کردید مرحله ی آموزش آغاز میشود. آموزش باید برای کاربران از جذابیت بالایی برخوردار باشد تا کاربران برای آموزش دیدن علاقه و تمایل نشان دهند.

  •  مرحله ششم: ارزیابی

یکی از مهمترین کارهایی که در روش های نوین مدیریت یادگیری باید به آن توجه کرد این است عملکرد و میزان یادگیری کاربران باید در حین آموزش مورد بررسی قرار بگیرد. با این روش شما با فرض آموزش صحیح و یادگیری کامل کاربران میتوانید با خیال راحتتری مرحله ی بعدی اقدام خواهید کرد. 

نکته1: منظور از ارزیابی گرفتن امتحان نیست و قصد انجام این آزمون بررسی کاربرد اطلاعات ارائه شده در عملکرد کارکنان میباشد.

نکته2: استفاده از منحنی یادگیری تا حدود زیادی میتواند به شما در ارزیابی آموزش های داده شده کمک کند. این منحنی میتواند اطلاعاتی مانند منحنی‌ بازدهی کاهشی، افزایشی یا ترکیبی کارکنان سازمان را نمایش دهد. 

  • مرحله هفتم: استمرار

استمرار در آموزش را به اینگونه تعریف میکنیم که آموزش کاربردی در سازمان هیچوقت نباید متوقف شود. منظور ما این نیست که مطالب تکراری را بیان کنید که هیچ سودی برای سازمان یا یادگیری کاربران نخواهد داشت. 

روش های نوین مدیریت یادگیری

برخی روش های نوین مدیریت یادگیری

1) تکنیک‌ها و اصول مذاکره و فن بیان

2) مهارت‌های ICDL

3) آموزش‌های مرتبط با ارتباطات

4) گزارش‌نویسی و نامه‌نگاری اداری

5) هدف گذاری، برنامه‌ریزی و مدیریت زمان


لیست مقالات