اپلیکیشن آموزشی
سامانه مدیریت یادگیری
اپلیکیشن مدرسه
نرم افزار و سامانه آموزشی

چگونه انتخاب رشته فرهنگیان را انجام دهیم

یکی از مراحل مهم و تاثیرگذار ورود به دانشگاه تربیت معلم، انتخاب رشته فرهنگیان است. متقاضیان شغل معملی در صورت داشتن شرایط عمومی و اختصاصی مندرج در دفترچه کنکور فرهنگیان می بایست در بازه زمانی مشخص شده توسط سازمان سنجش کشور نسبت به انتخاب رشته برای دانشگاه تربیت معلم اقدام نماید.

همانطور که مطلع هستید، کنکور فرهنگیان از سال 1403 به صورت اختصاصی برگزار می شود و متقاضیان باید به طور جداگانه انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان را انجام دهند. آگاهی از فرایند انتخاب رشته دانشگاه تربیت معلم نقش تاثیرگذاری در قبولی داوطلب و موفقت شغلی وی در آینده دارد. به همین دلیل، در این محتوا از ایران تحصیل نحوه انتخاب رشته فرهنگیان، شرایط و نکات کلیدی آن را به طور کامل بررسی کرده ایم تا به تمامی ابهامات و سوالات شما در این زمینه پاسخ داده باشیم.

انتخاب رشته فرهنگیان

بررسی شرایط انتخاب رشته فرهنگیان

شرایط عمومی و اختصاصی دانشگاه تربیت معلم در دفترچه انتخاب رشته فرهنگیان و نیز در سایت سازمان سنجش توضیح داده شده است.

شرایط عمومی انتخاب رشته فرهنگیان

  • تابعیت جمهوری اسلامی.

  • برخورداری از سلامت جسمی و روانی

  • داشتن حداقل مدرک دیپلم

شرایط اختصاصی انتخاب رشته فرهنگیان

  • داشتن حداکثر سن 24 سال تمام در زمان ورود به دانشگاه

  • شرکت در کنکور فرهنگیان

  • کسب حداقل نمره قبولی در آزمون سراسری و اختصاصی

  • رعایت شرط معدل کتبی و کل دیپلم

  • عدم سوء پیشینه

 

سایت انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان

با وجود جداشدن کنکور فرهنگیان از کنکور سراسری و مجزا شدن انتخاب رشته دانشگاه تربیت معلم، سایت انتخاب رشته داوطلبین دانشگاه فرهنگیان همان سایت انتخاب رشته کنکور سراسری در نظر گرفته شده است.

تمام مراحل انتخاب رشته فرهنگیان مشابه انتخاب رشته های دانشگاه آزاد به صورت اینترنتی در سایت sanjesh.org انجام می شود. پس از انتشار دفترچه انتخاب رشته، لینک ورود به سایت سازمان سنجش فعال می شود و داوطلبان پس از مطالعه دفترچه راهنمای انتخاب رشته می توانند نسبت به انتخاب رشته های مورد علاقه خود در دانشگاه فرهنگیان اقدام نمایند.

زمان انتخاب رشته فرهنگیان

تاریخ دقیق انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان هر ساله توسط سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می شود. به همین دلیل، داوطلبان دانشگاه فرهنگیان باید همیشه اطلاعیه های سازمان سنجش کشور را رصد کنند. با این حال انتخاب رشته کنکور فرهنگیان 1403، تا 18 خرداد ماه در سایت سازمان سنجش تمدید شد و پیش بینی می‌شود در سال 1404 نیز به همین روال انجام شود.

دفترچه انتخاب رشته فرهنگیان

دفترچه انتخاب رشته دانشگاه تربیت معلم که برای اولین بار توسط سازمان سنجش آموزش کشور منتشر می شود، حاوی تمام اطلاعات مورد نیاز برای انتخاب رشته فرهنگیان است. این دفترچه تقریبا مشابه دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری است و از دو فصل تشکیل شده است.

فصل اول: توضیحات و شرایط و ضوابط پذیرش و مسیر انتخاب رشته

در این قسمت برخی از اصطلاحات انتخاب رشته مانند " رشته محل"، " "گزینش آزاد" و ... و نیز شرایط پذیرش و نحوه انتخاب رشته بر اساس اولویت را توضیح داده است.

فصل دوم: جداول کد رشته محل

در این قسمت رشته های دانشگاه فرهنگیان به صورت جداگانه برای هر کدام از گروه آزمایشی ریاضی فیزیک، تجربی و انسانی و زبان، به تفکیک استان ها، آورده شده است.

داوطلبین دانشگاه تربیت معلم بهتر است قبل از انجام انتخاب رشته، یکبار به صورت دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته را مطالعه نمایند.

جداول کد رشته محل

نحوه انتخاب رشته در دانشگاه فرهنگیان

از آنجاییکه قبولی در هر کد رشته محل فرهنگیان مستلزم داشتن شرایط خاصی است، داوطلبان باید منتظر انتشار دفترچه انتخاب رشته فرهنگیان باشند تا بتوانند اطلاعات لازم در رابطه با میزان ظرفیت دانشگاه ها و کد رشته های استان و شهرستان ها را بدست آورند.

  • پس از مطالعه دفترچه راهنمای انتخاب رشته و بررسی کد رشته محل های ارائه شده، داوطلبین شغل معلمی می توانند بر اساس اولویت بندی رشته محل های مورد نظر خود، برای انتخاب رشته وارد سایت سازمان سنجش شده و بر روی گزینه " انتخاب رشته فرهنگیان" از قسمت اطلاعیه سایت سنجش کلیک کنند.

  • در صفحه باز شده (صفحه مای سنجش) داوطلبان باید اطلاعات مربوط به کدملی، رمز عبور و پسورد حساب کاربری خود را وارد نمایند.

  • چنانچه رمز عبور خود را فراموش کرده باشید، می توانید بر روی گزینه "فراموشی رمز" کلیک کنید تا رمز عبور جدید به شماره همراه ثبت شده در سامانه ارسال گردد.

  • در مرحله بعد، داوطلبان می توانند در فرم اینترنتی موجود بر روی سامانه، با درج کد رشته محل مورد نظر، رشته های انتخابی فرهنگیان خود را اعلام کنند.

نکات مهم انتخاب رشته فرهنگیان

داوطلبانی که قصد انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان را دارند باید نکاتی را در زمان انتخاب رشته رعایت کنند.

1-اطلاع از شرایط پذیرش

در دفترچه راهنما شرایط و ضوابط هر رشته مانند معدل کتبی، جنسیت، محل سکونت، شرط سنی و ... توضیح داده شده است. بنابراین، برای انتخاب هوشمندانه رشته دلخواه خود در دانشگاه فرهنگیان، توصیه می کنیم یکبار با دقت دفترچه راهنمای انتخاب رشته را مطالعه کنید.

2-انتخاب رشته بر اساس علایق وتوانایی های شخصی

انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان نقش تاثیرگذاری در موفقیت شغلی شما در آینده خواهد داشت. از این رو، رشته دانشگاهی را بر اساس استعداد، قابلیت ها و مهم تر از همه، علایق خود انتخاب نمایید.

3-بررسی ظرفیت پذیرش دانشگاه ها

سازمان سنجش اموزش کشور هر ساله ظرفیت پذیرش هر رشته در دانشگاه فرهنگیان را اعلام می کند. برای اینکه یک انتخاب واقع بینانه داشته باشید، باید بر اساس میزان ظرفیت دانشگاه ها انتخاب رشته نمایید. مسلما، رشته هایی که ظرفیت پذیرش پایین تری دارند، شانس قبولی را کاهش می دهند.

4-انتخاب رشته بر اساس اولویت بندی

اولویت بندی انتخاب رشته فرهنگیان بسیار مهم است. رشته های دانشگاه فرهنگیان را بر اساس علایق خود و به ترتیب اولویت در فرم انتخاب رشته وارد کنید.

5-مشاوره با افراد متخصص

قبل از انتخاب رشته حتما با یک مشاور تحصیلی باتجربه و متعهد مشورت نمایید. کارشناسان مشاوره تحصیلی به شما کمک می کنند تا رشته های مورد نظر خود را بر اساس شرایط و علایق خود، انتخاب نمایید.

6- استفاده از منابع معتبر

برای انتخاب رشته تربیت معلمی، منابع قابل اعتماد بسیاری وجود دارد. معتبرترین منابع برای انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان وب سایت سازمان سنجش، وب سایت دانشگاه فرهنگیان، کانون مشاوران تحصیلی ایران و دفترچه راهنمای انتخاب رشته فرهنگیان می باشند.

ترتیب رشته محل های دانشگاه فرهنگیان

اولویت بندی رشته ها در فرم انتخاب رشته فرهنگیان اهمیت زیادی دارد و بهتر است داوطلبان ترتیب رشته محل های خود را به دقت انجام دهند. به عبارت دیگر، دعوت به مصاحبه کد محل انتخابی شما به ظرفیت پذیرش و حد نصاب لازم و نیز نحوه اولویت بندی شما داوطلب عزیز بستگی دارد.

بررسی فرم انتخاب رشته توسط یک نرم افزار انجام می شود. سیستم انتخاب نرم افزار به این صورت است که ابتدا کلیه رتبه های بالا را چک می کند. سپس، به سراغ نفرات بعد می رود. اگر انتخاب اول شما توسط داوطلبانی که رتبه های بهتر داشتند، پُر نشده باشد، شما به مصاحبه دعوت می شوید. اما اگر ظرفیت رشته انتخابی شما تکمیل شده باشد، نرم افزار از روی این رشته رد می شود و به سراغ انتخاب بعدی شما می رود.

به یاد داشته باشید که نقل و انتقال در دانشگاه های فرهنگیان ممنوع می باشد. همچنین، شما نمی توانید اولویت انتخابی، رشته، گرایش یا دوره تحصیلی خود در دانشگاه فرهنگیان را تغییر دهید. این موضوع نشاندهنده اهمیت انتخاب رشته دانشگاه تربیت معلم است.

ویرایش انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان

گاهی اوقات ممکن است بخواهید تغییراتی در فرم انتخاب رشته خود بدهید. خوشبختانه سازمان سنجش امکان اصلاح و ویرایش اطلاعات فرم انتخاب رشته را فراهم کرده است. شما می توانید بر اساس اعلام سازمان سنجش، در مدت زمان تعیین شده وارد سایت sanjesh.org شوید و از قسمت اطلاعیه های آزمون سراسری، روی گزینه انتخاب رشته سامانه های آزمون سراسری کلیک نمایید. در صفحه باز شده اطلاعات خود را وارد کنید تا صفحه جدیدی برای شما باز شود.

در صفحه جدید، گزینه انتخاب رشته را انتخاب نمایید. اکنون می توانید رشته های انتخابی خود را حذف، اضافه یا جابجا کنید.

دقت داشته باشید تا زمانیکه لینک انتخاب رشته فعال است، می توانید نسبت به اصلاح و ویرایش اطلاعات خود اقدام کنید. پس از آن، فرصتی برای تغییر انتخاب رشته وجود نخواهد داشت. بنابراین، توصیه می کنیم انتخاب رشته خود را با دقت انجام دهید. استفاده از پیش نویس فرم انتخاب رشته فرهنگیان، اشتباهات احتمالی شما در رابطه با اولویت بندی انتخاب رشته را به حداقل می رساند.

تاثیر بومی گزینی بر انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان

انتخاب کد رشته های شهر و استان محل سکونت فرد، نقش مهمی در میزان درصد قبولی در دانشگاه فرهنگیان دارد. بنابراین، هر داوطلب بهتر است رشته هایی را انتخاب کند که در دفترچه راهنما برای شهر بومی و استان بومی وی در نظر گرفته شده است. چنانچه، داوطلب کد رشته های شهرستان های دیگر در استان خود را انتخاب نماید، شانس قبولی خود را کاهش می دهد زیرا ممکن است داوطلبان شهرستان مورد نظر امتیاز لازم را برای قبولی بدست آورند و ظرفیت پذیرش رشته مورد نظر تکمیل شود.

چنانچه فرد دوران متوسطه دوم خود را در یک شهرستان گذرانده باشد، بومی همان شهر محسوب می شود. اما اگر سه سال متوسطه دوم خود را در یک شهرستان نگذرانده باشد، داوطلب بومی محل تولد خود خواهد بود.

تاثیر بومی گزینی بر انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان

معرفی برترین رشته های دانشگاه فرهنگیان

در ادامه، برخی از بهترین رشته های دانشگاه فرهنگیان به همراه نکات انتخاب رشته های برتر را آورده ایم.

رشته آموزش ابتدایی: یکی از رشته های پرطرفدار در دانشگاه فرهنگیان رشته آموزش ابتدایی است. فارغ التحصیلان این رشته قادر خواهند بود در مقطع ابتدایی (پایه اول تا ششم) تدریس کنند.

  • رشته آموزش زبان انگلیسی: یکی دیگر از رشته های محبوب دانشگاه فرهنگیان، رشته زبان انگلیسی است. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در دو مقطع تحصیلی متوسطه اول و دوم، درس زبان خارجه را تدریس کنند. علاوه بر این، به صورت پاره وقت در موسسات خصوصی آموزش زبان فعالیت و کسب درآمد داشته باشند.

  • رشته مشاوره: یکی از رشته های پردرآمد و مورد نیاز آموزش و پرورش رشته مشاوره است. فارغ التحصیلان رشته مشاوره دانشگاه فرهنگیان به عنوان مشاور تربیتی و تحصیلی می توانند در تمام مدارس مشغول به کار شوند.

  • رشته آموزش ریاضی متوسطه: اگر علاقمند به مباحث ریاضی هستید، رشته آموزش ریاضی دانشگاه فرهنگیان مناسب شما است. پس از فارغ التحصیلی می توانید در دو مقطع متوسطه اول و دوم تدریس کنید.

  • رشته آموزش تجربی متوسطه: اگر علاقمند به علوم تجربی هستید، رشته آموزش متوسطه (تجربی) را انتخاب کنید. پس از فارغ التحصیل شدن در این رشته می توانید در دوره متوسطه اول و دوم فعالیت نمایید.

عوامل موثر در انتخاب برترین رشته های دانشگاه فرهنگیان

انتخاب رشته های دانشگاه فرهنگیان باید بر اساس استعداد، توانایی و علایق شما انجام شود. در واقع، برترین رشته دانشگاه فرهنگیان رشته ای است که متناسب با علایق و توانایی های شما باشد. فهرستی که در بالا به عنوان "برترین رشته های دانشگاه فرهنگیان" معرفی شد، تنها شامل رشته های پرطرفدار و درآمدزا دانشگاه فرهنگیان است و ملاک برای انتخاب بهترین رشته همان شرایط و علایق فرد است.

هزینه انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان

متقاضیان شغل معلمی برای انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان نیاز به پرداخت هزینه ندارند. با این حال، داوطلبانی که می خواهند در آزمون های عملی فرهنگیان مانند رشته تربیت بدنی یا هنر شرکت کنند، باید در مهلت مقرر سریال کارت اعتباری خود را خریداری نمایند.

برای پرداخت هزینه، داوطلب می تواند به دو روش اقدام نماید.

روش اول: ورود به سایت رسمی سازمان سنجش کشور

روش دوم: ورود به سایت epay.sanjesh.org و پرداخت مستقیم

بررسی مراحل بعد از انتخاب رشته فرهنگیان

سازمان سنجش بعد از بررسی انتخاب رشته داوطلبان، فهرست اسامی چند برابر ظرفیت کد رشته های محل دانشگاه های فرهنگیان را اعلام می کند. پس از آن، داوطلبان باید با توجه به زمان انجام مصاحبه که در سایت مشخص شده است، برای مصاحبه آماده شوند.

مصاحبه دانشگاه فرهنگیان توسط هسته گزینش هر استان انجام می شود. در جلسات مصاحبه مواردی مانند سلامت جسمی و روحی داوطلب، هدف وی از انتخاب دانشگاه فرهنگیان، اعتقادات مذهبی و اطلاعات سیاسی وی مورد بررسی قرار می گیرد.

سخن پایانی

انتخاب رشته فرهنگیان یک گام اساسی در مسیر آینده شغلی شما به عنوان یک معلم است. بنابراین، توصیه می کنیم قبل از تصمیم گیری درباره انتخاب رشته خود در دانشگاه فرهنگیان، با مراجعه به منابع معتبر و راهنمایی گرفتن از مشاوران باتجربه اطلاعات کافی درباره شرایط و نحوه انتخاب رشته صحیح را کسب کنید تا با بینش و آگاهی بیشتری انتخاب رشته نمایید.


مقالات مشابه

زمان و تاریخ دقیق آزمون کنکور سراسری و آزاد تاریخ و زمان آزمون آنلاین فنی حرفه ای تاریخ آزمون آنلاین سنجش زمان و تاریخ آزمون آنلاین مبتکران بانک سوالات کنکور - رایگان ثبت نام و دانلود ادوبی کانکت دانشگاه آزاد تهران بهترین کتاب های آزمون هوش ششم چرا رمان بخوانیم و چه رمانی بخوانیم آموزش نویسندگی مسیری برای موفقیت تأثیر انتخاب دبیرستان خوب در قبولی کنکور تفاوت گوشی سامسونگ سری ‏M‏ و ‏A نکاتی که باید بدانیم آموزش زمان بندی سمپاشی منازل معرفی کامل انواع شاخه های حسابداری 25 نکته برای یادگیری زبان انگلیسی خرید ویو ویدیو اینستاگرام چه مزایا و معایبی دارد؟ آیا شیبا اینو به ۱ دلار می‌رسد شرایط شرکت در کنکور آزمایشی بهترین مدرسان زیست کنکور بهترین مدرسان ریاضی کنکور بهترین مدرسان فیزیک کنکور بهترین مدرسان شیمی ایران بهترین مدرسه های کنکور تهران یک نمونه آزمون مداد کاغذی اسامی بهترین موسسات کنکور تهران کدامند؟ محاسبه نمرات برای انتخاب رشته نهم آشنایی با بهترین پارچه فرم مدارس سال 1402 چگونه هم سختی نکشیم و هم در امتحانات دوازدهم تجربی 20 بگیریم؟ راه های جذب دانش‌آموز برای تدریس خصوصی تفاوت گوگل شیت و اکسل معرفی 9 تا از بهترین نرم افزار های اتوماسیون اداری در ایران و جهان اتوماسیون اداری چیست اتوماسیون اداری در مقایسه با سیستم مدیریت فرآیند تجاری (BPMS) تفاوت CRM و اتوماسیون اداری در چیست دبیرخانه چیست و چه وظایفی دارد شرح وظایف و تفاوت دبیرخانه و بایگانی تفاوت دبیرخانه و بایگانی مستندات چیست چگونه اسناد را بایگانی کنیم +بهترین روش ‌ها برای مرتب ‌سازی اسناد بهترین نرم ‌افزار های بایگانی اسناد انواع روش های بایگانی سند در ادارات توده سینه چقدر خطرناک است بهترین کتاب کمک درسی امتحان نهایی به تفکیک رشته افزایش سرعت کلاس مجازی فهرست برترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ سینما شرایط دریافت اخذ نمایندگی آموزشی کودکان
لیست مقالات